Columns

MAG JE TELEFONEREN IN EEN ZELFRIJDENDE AUTO?

Mr. J. (Jan) Engels – Advocatenkantoor Engels

In deze column wordt door mr. Jan Engels, advocaat bij het Advocatenkantoor Engels te Vroomshoop, stilgestaan bij zelfrijdende auto’s. Met de komst van de techniek om personen en goederen te vervoeren zonder bestuurder komen ook steeds meer vragen op juridisch gebied naar voren, zoals of je mag bellen in een zelfrijdende auto. Ook praktisch gezien is het bijvoorbeeld niet makkelijk om een zelfrijdende auto te laten stoppen en te bekeuren.      

Enkele maanden geleden heeft de kantonrechter in Utrecht over deze vraag in twee zaken geoordeeld. De bestuurders reden in een Tesla. De “Autopilot” was ingeschakeld, met andere woorden zorgde de in de auto ingebouwde software ervoor dat de auto op dat moment zelf kon sturen en remmen, zonder dat ingrijpen van een persoon nodig was. Een bestuurder van een auto mag volgens de wet niet een mobiele telefoon vasthouden. De vraag was daarom wie de auto feitelijk bestuurde, de ingebouwde software of de inzittende? De kantonrechter kwam in beide gevallen tot het oordeel dat de inzittende als bestuurder moest worden bestempeld.  De feitelijk bestuurder van een auto is degene die bepaalt waar de auto heen gaat en hoe te handelen in noodsituaties en dat deze verantwoordelijk is voor wat de auto doet, aldus de kantonrechter. Deze verantwoordelijkheid kunnen we naar de bestaande wetgeving niet bij de software neerleggen. Overigens waarschuwt Tesla op haar website dat bij gebruik van de Autopilot een bestuurder altijd zelf moet opletten en actief blijven en gereed zijn om elk moment in te grijpen. De bestuurder had ter zitting zelf nog verklaard dat hij regelmatig tijdens het rijden het stuur moest vastpakken aangezien de auto anders een signaal gaf en dat na drie signalen het Autopilot systeem automatisch werd uitgeschakeld. In ieder geval mag je ook met een zelfrijdende auto niet een mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. De term “volledige zelfrijdend” is inmiddels door Tesla geschrapt.

Onlangs is ook een vermoedelijk dronken bestuurder slapend aangetroffen achter het stuur van een rijdende Tesla. De bestuurder reageerde niet op de politie, waarna een politieauto voor de auto ging rijden en geleidelijk vaart verminderde. De sensoren aan boord van Tesla pikten dat op en circa 10 kilometer en zeven minuten later kwam het voertuig midden op de snelweg tot stilstand. Duidelijk is dat de techniek van de zelfrijdende auto zich snel blijft ontwikkelen. De  vraag is of de wetgeving nog voldoende actueel is.   

Heeft u vragen in verband met het wegenverkeersrecht, neem dan gerust contact op (telefoon 0546-645565 of mail info@engelsadvocaten.nl). U bent natuurlijk ook welkom voor een gratis intakegesprek op ons adres aan de Amerikalaan 10 te Vroomshoop.

Mr. J. (Jan) Engels