Algemeen

Het Noordik tevreden over examens: 'Tot nu toe een opkomst van 100%’

VRIEZENVEEN – In december 2020 werd al aangekondigd dat de centrale examens in 2021 gewoon doorgaan. Inmiddels zijn de examens in heel Nederland begonnen, zo ook op CSG Het Noordik in Vriezenveen. “Tot nu toe kijken we met heel veel vreugde naar de opkomst van de leerlingen. We hebben maar liefst 100% opkomst”, zei examensecretaris Gerrit Meijerink donderdag. 

Leerlingen kregen wel een aantal maatregelen, die in hun ‘voordeel’ zijn. Zo krijgen examenleerlingen twee herkansingen, een extra tijdvak waardoor leerlingen hun examens kunnen spreiden en kunnen leerlingen straks één vak niet mee laten tellen. Dat mag geen kernvak zijn, zoals Nederlands, Engels of wiskunde. “Daardoor hebben leerlingen wel meer kans van slagen, dus ik denk dat de leerlingen best tevreden zijn.”

Meijerink vindt het wel een opvallend dat vorig jaar de examens kwamen te vervallen, terwijl er vorig jaar veel meer fysieke lessen waren dan dit jaar. “Dit jaar moest het koste wat kost doorgaan. Aan de ene kant begrijp ik het wel, maar het werd ons niet gemakkelijk gemaakt. Gelukkig mochten de examenleerlingen wel naar school toekomen, dus voor ons gevoel hebben we de leerlingen op dezelfde manier kunnen voorbereiden. Al kunnen we pas conclusies trekken als we de resultaten hebben”, realiseert Meijerink zich. 

Opkomst 100%
Hoewel de opkomst op donderdag nog voor de volle honderd procent was, houdt Meijerink er toch rekening mee dat het voor kan komen dat een leerling in quarantaine moet. “Dan zullen we het examen voor diegene moeten doorschuiven naar het tweede of derde tijdvak. Ik hou mijn hart toch wel een beetje vast!”, aldus Meijerink.

Aanpassingen
CSG Het Noordik heeft wel een aantal aanpassingen door moeten voeren. Normaliter zitten er dertig leerlingen in een lokaal, waar er nu slechts vijf à tien per klaslokaal zitten. “Daardoor moeten we wel stagiaires of andere studenten van bijvoorbeeld Het Saxion inhuren, maar dat bevalt heel erg goed. Ik denk dat het voor zowel de leerlingen als de docenten heel erg prettig is op deze manier. Het geeft minder afleiding en hopelijk bevordert het ook de cijfers van de leerlingen!”